اخبار

خلبانان چطور تاخیر پرواز را جبران می کنند؟

خلبانان چطور تاخیر پرواز را جبران می کنند؟

آیا می دانید خلبانان چطور تاخیر پرواز را جبران می کنند؟

تقریبا همه ایرلاین ها دوست دارند با سریع ترین و مقرون به صرفه ترین سرعت ممکن پرواز کنند.

خلبان باید زمان از دست رفته را جبران کند

هواپیما از گیت خارج می شود و شما از بلندگو صدای خلبان را می شنوید که می گوید: این پرواز با تاخیر همراه است، اما سعی می کنیم زمان از دست رفته را جبران کنیم. این سناریو به احتمال زیاد برای اکثر ما آشنا است. اما آیا خلبانان می توانند تاخیر را جبران کنند؟ بله می توانند. برای جبران این زمان از دست رفته خلبانان باید چندین عامل را در نظر بگیرند.

خلبانان چطور تاخیر پرواز را جبران می کنند؟

افزایش سرعت

در نگاه اول، بسیاری از مردم تصور می کنند که خلبانان برای جبران تاخیر پرواز سرعتشان را بیشتر می کنند. اما این کار به همین راحتی انجام نمی شود. خلبانان باید به مقررات ترافیک هوایی، محدودیت سرعت و مسیر هوایی که در آن پرواز می کنند مقید باشند و از قوانین سرپیچی نکنند.

به نقل از نیک اندرسون، خلبان یک ایرلاین بین المللی مستقر در لندن: “هواپیماها به صورتی طراحی شده اند که تنها می توانند با سرعت محدودی پرواز کنند. ما همیشه تمام سعی مان را به کار می گیریم تا با سریع ترین سرعت اقتصادی پرواز کنیم.

افزایش مصرف سوخت

برای بالاتر رفتن از دامنه سرعت مجاز، موتور به قدرت بیشتری نیاز دارد تا بتواند بر نیروی آیرودینامیکی تولید شده در جهت موافق و مخالف هواپیمای در حال پرواز غلبه کند. این کار به سوخت بیشتری نیاز دارد. همانطور که می دانید سوخت یکی از هزینه های گزاف شرکت های هواپیمایی محسوب می شود.

گاهی اوقات مصرف سوخت بیشتر، ارزشش را دارد؛ به ویژه اگر خلبان بتواند از این طریق زمان مورد نیاز برای جلوگیری از اختلالات عمده را جبران کند. برای مثال: اتصالات پروازهای از دست رفته که می تواند هزینه های بیشتری برای شرکت های هواپیمایی در پی داشته باشد.

اندرسون اظهار داشت: “اما همانطور که می دانید این کار اصلا ساده نیست و نه تنها برای شرکت، بلکه برای محیط زیست هم هزینه به همراه دارد.” برای مثال: یک هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ با سرعت ۸۵./۸۴ ماخ (۶۴۰ تا ۶۴۷ مایل در ساعت در سطح دریا) پرواز می کند.

اگر بخواهد سرعتش را تا ۸۶ ماخ  (۶۵۴ مایل در ساعت) بالا ببرد، در این صورت ۵ تا ۱۰ دقیقه در زمان صرفه جویی می کند، اما مصرف سوخت از ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم (بسته به طول مسیر) افزایش خواهد یافت. این هزینه هنگفت اصلا برای شرکت های هواپیمایی به صرفه نیست.

تنظیم ارتفاع

گاهی اوقات خلبانان می توانند ارتفاع را به گونه ای تنظیم کنند که سرعت وزش باد مخالف کاهش یابد (البته بیشتر خلبانان این کار را انجام می دهند). به غیر از سرعت، تنها عامل دیگری که تحت کنترل خلبان می باشد، مسیر پروازی او است. حتی این عامل به تراکم و مقصد فرودگاه مورد نظر بستگی دارد و باید از طرف برج مراقبت تایید شود.

تنظیم ارتفاع

میانبر زدن

مسیرهای پروازی بین شهرها معمولا مستقیم نیستند، بنابراین هواپیماها با اتصال نقاط غیر مسقیم به یکدیگر در امتداد مسیری طولانی به مقصد می رسند.

بسیاری از برنامه های پروازی از قبل بر روی بهترین مسیر هوایی تنظیم شده اند. اما برای جبران زمان تاخیر به وجود آمده در پرواز، خلبانان درخواست میانبر یا “مسیرهای مستقیم” (اصطلاح خلبانان) را می دهند. برای مثال: استفاده از این میانبر در هواپیمایی که با حداکثر راندمان سرعت از لندن به نیویورک در حال پرواز است، می تواند برای خلبان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان بخرد.

عوامل خارجی غیرقابل کنترل

البته، دیگر عوامل خارجی غیر قابل کنترل مانند سرعت و جهت باد می توانند در مدت زمان پرواز تاثیر به سزایی داشته باشند. اما بزرگترین نتایج و کنترل زمان در دست نیروی انسانی روی زمین است و توسط آنها جبران می شود.

هنگامی که تاخیری صورت می گیرد، خدمه ای که روی زمین کار می کنند باید با سرعت تمام مسافران را به داخل هواپیما راهنمایی کنند. همچنین، رسیدن به پارکینگ گیت مورد نظر در اسرع وقت می تواند از دیگر عوامل موثر در جبران تاخیر زمان پرواز باشد.

حتی برخاستن به موقع هواپیما از مبدا دلیل محکمی نیست که پرواز به موقع به مقصد خواهد رسید. زمانی که هواپیماها به موقع فرودگاه مبدا را ترک می کنند، عواملی نظیر حرکت طبیعی هوا، باد و توده های قوی بادی که سرتاسر جهان را احاطه کرده اند باعث به وجود آمدن تاخیر در پرواز می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *